21:43 by Ink Digger

Nu se cunoaste exact unde au fost primii oameni tatuati de pe planeta, inca se dezbate aceasta problema, ultimele descoperiri indreptandu-ne catre Egipul antic si poporul eschimos.
Tatuajele difera de la o populatie la alta dar ideea ramane aceeasi… cei tatuati erau o clasa privilegiata, tatuajul ingaduindu-le sa se identifice cu spiritul anumitor animale, urmarind in primul rand dobandirea virtutilor intruchipate de ele, fapt care este deopotriva o manifestare a puterii ceresti si o emblema tribala. Astfel, la majoritatea popoarelor, conducatorii din timpuri stravechi aveau diverse tatuaje pe corp reprezentand numele persoanei in cauza, plante sau animale sacre pentru poporul respectiv, dar cele mai multe cuprindeau simbolul totemic care arata descendenta persoanei in cauza.
La eschimosi femeile erau tatuate pe fata ca semn de frumusete, prin trecerea unui os subtire de peste imbibat in grasime de foca si funingine.
In Australia, maorii, nativii din Noua Zeelanda aveau aproape tot corpul acoperit cu tatuaje, inclusiv fata cu modele geometrice si spirale trasate pe liniile energetice ale pielii... Se stie ca primele tatuaje se faceau zgariind pielea pe conturul desenului, peste care se turna smoala fierbinte.
Mai des folosit era sistemul de intepare a pielii... Polinezienii intepau pielea cu dinti de rechin, inmuiati in vopsea iar in Japonia, acele ascutite erau confectionate din cochilii de scoici.

TATUAJUL MAORI
Tatuajele traditionale Maori sunt cunoscute ca "Ta Moko" ce constau in desene spiralate si foarte reliefate ce acopera fata si in unele cazuri fesele si picioarele... De fapt termenul "Ta Moko" se refera la procesul de tatuare, in timp ce produsul final, tatuajul insusi, se numeste Moko.
Oricum, asa cum vom vedea, procesul tatuarii si tatuajul insusi sunt ramuri separate, conform traditiei Maori... Ambele aveau o semnificatie sacra, atat tatuajul Maori, cat si lungul si durerosul proces al efectuarii acestuia.
Istoria populatiei Maori este destul de neclara, ca si cea a tatuajului Maori, dar avem la dispozitie explicatia mitica a acesteia.
Conform cu legenda, Ta Moko provine din lumea de dedesubt... cand Mataora un tanar razboinic s-a indragostit de Niwareka, printesa lumii din adancuri, aceasta a fost de acord sa vina in lumea noastra sa se casatoreasca cu el.
Purtandu-se urat cu ea, s-au despartit, Niwareka intorcandu-se in regatul tatalui ei... Simtindu-se vinovat, Mataora s-a intors in lumea din adancuri pentru a-si recastiga sotia... Reusind acest lucru, tatal lui Niwareka il invata pe Mataora arta tatuajului Maori. Mataora a adus TA MOKO si alte abilitati inapoi in lumea aceasta, unde au fost adoptate de oameni.
Ritualul tatuajului Maori este un proces foarte complex... sunt folosite cutite si dalti netede s-au zimtate, cerneala fiind aplicata prin efectuarea unor incizii.
Inutil de spus, era un proces foarte dureros, dar tatuajele Maori erau destinate sa fie mai mult decat decorative, erau o dovada a curajului, puterii si statutului social.
Atat barbatii cat si femeile se tatuau, desi femeile intr-un numar mai restrans... Procesul de tatuare era un ritual, insotit de muzica si somn profund, de fapt somnul era mai mult sau mai putin o necesitate deoarece fata se umfla din cauza ranilor produse prin tatuare.
Tatuarea incepea in timpul adolescentei si era folosita pentru a celebra evenimentele importante de-a lungul vietii.
Era o importanta componenta a culturii, de fapt cei fara tatuaje erau considerati fara statut social sau fara valoare.
Astazi tatuajul traditional maori sau TA MOKO este aproape disparut, dar tatuajele maori cunosc un reviriment.
Desi cultura Maori cunoaste o revitalizare, a cunoscut si o perioada de stagnare dupa sosirea colonistilor europeni, timp in care traditiile, precum tatuajul, si-au pierdut mult din semnificatie.

TATUAJUL HENNA
Tatuajele henna numite si mehndi, sunt un tip de decoratiuni corporale temporare dezvoltate in India.
Aceasta arta traditionala nu a fost interpretata ca fiind tatuaj, pana de curand... A fost inteleasa mai degraba ca fiind o cosmetizare, o decorare a corpului pentru ocazii speciale precum nuntile.
Oricine a avut ocazia sa vada un desen traditional mehndi, poate sa admita caracterul complicat si socant al desenului... Cele mai comune locuri pentru desenele mehndi sunt mainile si picioarele.
Henna este o pulbere naturala folosita si pentru a colora parul...Cand este fabricata sub forma unei paste si aplicata pe piele, lasa in urma o culoare... Aceasta dispare in decurs de zile sau saptamani, in functie de produsul folosit, unele fiind substantial mai puternice decat altele.
Astazi, odata cu cresterea in popularitate a tatuajelor, tatuajele cu henna si-au gasit o noua aplicabilitate... Cu un produs henna se poate obtine un tatuaj temporar ieftin, nedureros si care sa para real.
Insa, problema cu multe tatuaje din henna este aceea ca sfarsesc a fi estompate in culori, cu linii neclare si care se decoloreaza rapid.

In timp ce unii oameni opteaza pentru tatuajul traditional mehndi, exista si multe alte posibilitati.Se poate alege un tatuaj foarte apropiat de unul real, doar ca va fi de nuanta maro. De exemplu, desenele celtice sau tribale sunt foarte populare.
Interesant, unii oameni opteaza pentru imagini crestine tatuate cu henna, fiind mai putin probabil ca un tanar crestin sa aleaga un tatuaj permanent. O alta inovatie este amplasamentul acestor tatuaje cu henna.
Ca si in cazul tatuajelor reale, sunt preferate bratele,umerii si regiunea gleznelor.
Desenul este executat de un artist tatuator, pasta fiind lasat sa se usuce pana se desprinde singura, lasand la vedere desenul de dedesubt.
Pentru artistii tatuajului, tatuajele cu henna probabil nu vor inlocui niciodata tatuajul real.
Henna neagra este un nume dat unui colorant toxic ce se adauga in henna pentru a o face neagra.
Produsul ce se adauga se numeste parafenylenediamina (PPD) si este folosit in mod traditional in vopselele pentru par.
Problema este ca organismul uman este in mod natural alergic la acesta putand aparea reactii severe alergice si cicatrici permanente.

TATUAJUL IRLANDEZ
Tatuajele irlandeze cunosc o mare varietate de stiluri, tragandu-se din variatele si bogatele traditii artistice ale culture irlandeze.
Irlandezii au o cultura foarte bogata si plina de culoare, tatuajul irlandez reflectand intreaga sa varietate... De la tatuajele celtice la clasica inima lui Claddagh si tatuajele religioase precum crucea celtica, aceste tatauaje sunt o importanta modalitate de a celebra cultura irlandeza si pe cea celtica.
Cultura irlandeza este rezultatual mai multor influente distincte, acestea fiind reflectate in tatuajul irlandez... Cea mai timpurie dar si cea mai puternica influenta este cea a culturii celtice.
Celticii au fost un popor stravechi care odinioara au trait de-a lungul intregii Europe, stabilindu-se, in final, in insulele britanice
In perioada imperiului roman timpuriu celtii posedau o fabuloasa arta corporala, constand in frumoase si complexe imagini stilizate inspirate din natura.
Cel mai popular tip de tatuaj irlandez este cel celtic.
Acesta se preteaza perfect tatuajului lucrat in culoare neagra.
Irlandezi sunt constienti de mostenirea celtica, celebrand-o intr-o diversitate de modalitati.

Multi irlandezi sunt, de asemenea, si foarte religiosi, existand un mare numar de tatuaje religioase reprezentative pentru cultura religioasa.
Catolicii irlandezi sunt buni cunoscatori ai vietilor sfintilor si, desi, tatuajele cu sfinti mai degraba sunt tipice tatuajului hispanic, gasim destule asemenea imagini si in cadrul tatuajului irlandez, incluzand aici si frumoasa cruce celtica, ce reprezinta un amalgam de imagistica celtica si crestina.
Tatuajul irlandez reflecta, de asemenea si folclorul, aflat in legatura cu traditiile atat celtice cat si cele crestine,dar distinct fata de ambele.
Acest tip de tatuaje constau din imagini considerate tipic irlandeze precum: trifoiul alb, spiridusul, sau cupa de aur de la capatul curcubeului.
In ciuda entuziasmului, procesul de tatuare era foarte dureros, murdar si consuma foarte mult timp si de multe ori nu avea rezultate satisfacatoare.
Asta pana pe 8 decembrie 1891... ziua in care Samuel O'Reilly a inventat(brevetat) masina de tatuat si a pavat drumul spre o noua era a tatuarii.
Noua masinarie era relativ simpla, aproape te scutea de orice durere, avea performante foarte bune si era foarte curata.
Masina de tatuare a lui O'Reilly era bazata pe "stiloul de desenat autographic" a lui Thomas Alva Edison (1847-1931) inventat si brevetat in Londra pe 29 octombrie 1875 (inventia numarul 3762).Istoricul tatuajelor Paul Sayce spune: "Inca nu se stie de ce Edison nascut in America a brevetat "stiloul" in Marea Britanie, dar un an mai tarziu a brevetat inventia si in America."In principiu, toate masinile de tatuat moderne se intorc la inventia lui O'Reilly.

TATUAJUL POLINEZIAN
Poporul polinezian si-a format propria lui cultura de-a lungul a sute si mii de ani... Cu toate ca in aceasta zona exista multe insule, populatia are origine comuna nestiindu-se cu exactitate care este aceasta, sau cand au venit si cum.
Insulele Marchize sunt probabil punctul de plecare de unde s-au raspandit mai tarziu spre Noua Zeelanda, Haway , Insula Pastelui, Samoa si alte cateva insule ce astazi gazduiesc grupuri etnice distincte.
Desi sunt populatii distincte, o multime de similaritati culturale au ramas. De exemplu,toate aceste populatii practica arta tatuajului, folosind, de asemenea, aceleasi metode.



TATUAJELE SAMOA
Tatuajele din Samoa au primit o mare atentie din momentul primului contact cu populatia din regiune.
Nu exista nici o indoiala asupra faptului ca tatuajul samoa atrage atentia din cateva motive, incluzand complexitatea desenului cat si procesul dureros ce trebuie suportat de ce-i ce se tatueaza.
Ce este, de asemenea, remarcabil, este impactul vizual al acestor tatuaje, mai ales atunci cand acopera jumatate din corpul omului.
Modelele tatuajelor samoa sunt foarte bogate in semnificatii pentru cei din cultura respectiva, lucru evident la prima vedere, chiar daca noi nu stim ce reprezinta acestea.
Modelele tatuajelor si simbolistica lor sunt complexe si abstracte, constand intr-o multime de forme imbinate.
Asa cum am mentionat anterior,acestea sunt remarcabile si pentru suprafata pe care o ocupa pe corpul omenesc, in special cand procedura tatuajului se face prin metode traditionale, un adevarat test de anduranta, pentru persoana ce se tatueaza.
In loc de ace, pielea este intepata cu un dinte de porc sau de rechin... Nefinalizarea unui tatuaj o data inceput, este un motiv de rusine.
Desi putini dintre noi ar fi dispusi sa-si faca un tatuaj polinezian autentic, incorporarea unor simboluri si modele polineziene intr-un tatuaj modern este cu totul altceva.

Moda tatuajelor in societatea romaneasca o putem considera prezenta inca din Evul Mediu la nivelul paturilor superioare sau probabil la o serie de personaje mai extravagante precum Petru Cercel, Aloisio Gritti sau Stefanita... O data cu modernitatea, moda tatuajelor s-a raspandit in toate structurile sociale, cu precadere cele urbane.
Tatuajul, de la un insemn al unei caste sociale sau un anumit grup de indivizi care se delimitau de restul societatii, printr-o trasatura fiziologica sau psihologica, veacul al XIX-lea, a semnificat o adevarata "explozie" a numarului mare de tatuaje si o diversitate a simbolurilor.
Tatuajele cu simbolurile lor variate se intalnesc la toate clasele din societate.
Din perspectiva sociologica si psihologica (care amandoua au o puternica consistenta imaginara si mentala), simbolurile tatuate subliniaza si unele particularitati ale personalitatii individuale.
Din perspectiva istoriei cotidianului urban modern, impactul modernizarii accentuate si rapide in care indivizii sunt asaltati de probleme, multe dintre simbolurile tatuate au fost fie forme de protest fata de o lume greu de suportat, fie modalitati de refulare etc. Raman de discutat alte fatete ale problemei: tatuajul este o arta de ordin urban sau nu, este un produs al subculturii sau o prelungire a rafinamentului persuasiv, de atractie sexuala etc.

Prima si ultima incercare de a trata o astfel de problema nu a avut-o un istoric, ci un doctor legist, Nicolae Minovici, in 1898.
Lucrarea Tatuajele in Romania a fost teza sa de licenta si este inca de referinta pentru medicina romaneasca si ar trebui sa fie la fel si pentru istoriografie.
Societatea bucuresteana moderna a cunoscut intreaga varietate a structurii sociale pe care cotidianul modern l-a construit, o clasa mijlocie de liber profesionisti, tarani cu un venit consistent, arendasi si camatari, o societate "inalta" cu frontiere flexibile in ciuda resentimentelor fata de nou-imbogatiti; o societate marginala foarte variata etnic, confesional, profesional si care era pe cale de a se urbaniza. Unul dintre elementele comune - ce poate fi definit ca o particularitate a personalitatii intime, element ce nu era descoperit in spatiul public decat arareori - a fost tatuajul, cu intreaga sa simbolistica, deosebit de variata la randul ei.

Exemplificarile privind fenomenul tatuajului in societatea bucuresteana a finalului de veac XIX, prezentate in lucrarea amintita a doctorului Nicolae Minovici - in privinta delincventilor, au fost luate de pe corpul indivizilor care "au trecut prin serviciul nostru Anthropometric".
Autorul imparte tatuajele mai putin dupa simbolistica lor, ci mai degraba dupa tipul de grup social reprezentat de aceste simboluri.
Cel mai numeros contingent se pare ca il dadeau criminalii (intre care si hotii, aventurierii de tot felul)... Tatuajele la delincventi dadeau notiuni pretioase "asupra naturii ideilor morale a tatuatilor, imagini care le sunt scumpe, suvenirurile lor intime si chiar proiectele lor de razbunare formate intr-un mod cinic".
La criminali - este cazul Frantei, cu care doctorul Nicolae Minovici face o comparatie - au fost gasite inscriptiuni precum "Martir al libertatii", "Moarte jandarmilor", "Moarte ofiterilor francezi", "Jur a ma razbuna", precum si variate insemne, intre care un cap de jandarm amenintat de un pumn inchis.

Prostituatele aduc adevarate noutati in simbolistica tatuajului, chiar daca "dupa sex, tatuajul e mult mai raspandit la barbati".
In ceea ce le priveste pe prostituate, in general au fost tatuate "cand erau tinere si de catre primul lor amant" si sunt de cele mai multe ori "suveniruri rele si nesterse ale primei lor greseli, care se intelege ca trebuie sa le jeneze in exercitiul meseriei lor".
Din povestea unei tinere care avea tatuata inscriptia "Te iubesc, Leon" aflam faptul ca "multi oameni care sunt la inceput foarte gentili, vazand insa acest tatuaj, se racesc repede si multi se duc fara a face nimic si fara a plati". .. Un alt fapt interesant este consemnat de doctorul Minovici: "In general, prostituatele batrane au tatuajul reprezentat printr-un nume de femeie, pe cand cele tinere prezinta nume de barbati, simtul lor nefiind inca pervertit".
In cadrul prostitutiei clandestine, foarte numeroasa, obiceiul de a avea mai multe tatuaje pe corp nu era impartasit; cele mai multe erau tatuate fie de un "artist", altele de prietene, in inchisoare sau de amantii lor.

La prostituatele bucurestence din final de veac XIX, tatuajul era foarte putin raspandit... Astfel, "din 80 de prostituate examinate la dispensarul din Bucuresti, nu am gasit nici unul, iar din 698 de prostituate inregistrate in 1897 nu s-au gasit tatuate decat patru individe", dupa cum ne-a afirmat medicul examinator.
Aceste tatuaje reprezentate la prostituatele noastre constau mai mult din alunele ce si le fac mai ales pe obraz si mai cu seama tigancile, in scop de a fi mai frumoase.

Moda tatuajului era prezenta si in "Lumea Mare".
Astfel, unul dintre primii tatuatori din Londra, care "era un om bine crescut, intre doua varste, cu o purtare de o ireprosabila corectitudine" si care "se exprima cu eleganta", afirma: "Cea mai mare parte din clientii mei sunt ofiteri... Este un obicei acum in armata, pentru acesti domni, de a-si tatua pe brat numarul si culorile regimentului din care apartine". In ceea ce le priveste pe doamnele din inalta societate, acestea isi tatuau jartiere si bratari, "intr-un mozaic de culori".
Personajul amintit povesteste ca desenase "pe mana unei dame din marea societate o bratara care avea atata stralucire si relief, incat toata lumea
i-o lua ca o bratara sculptata".


"Cu cat suntem mai tatuati, cu atat ne stimam mai mult, cu cat un individ e mai tatuat, cu atat mai mult el are autoritate asupra companionilor sai.
Din contra, acela care nu e bine tatuat nu se bucura de nici o influenta,
n-are stima companiei".

Dr. Nicolae Minovici

Posted in | 0 Comments

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu